Search This Blog

Sunday, November 14, 2021

10 Saveta za zdravu ishranu tokom prve nedelje trudnoce

Napomena: ovo su generalni saveti za trudnice. Obavezno se konsultovati sa vasim lekarom.

1. Unositi dovoljno folne kiseline - idealnom slucaju, trebate 400 mikrograma ovog vitamina B dnevno pre zaceca. Jer dovoljan unos u prvom tromesecju smanjuje ostecenje neuralne cevi kao sto je spina bifida za 50 posto na 70 posto, treba da povecati dozu na 600 mikrograma, kada je trudnoca potvrdjena. Nedavna istrazivanja pokazuju da dodatno uzimanje folne kiseline godinu dana pre trudnoce i tokom drugog tromjesecja takodjer moze smanjiti rizik od preranog porodjaja.

2. Ne "jesti za dvoje" - mnogo zena dobije previse na tezini tokom trudnoce. Zakljucak: povecan rizik za preklampsiju, trudnicki (gestacijski) dijabetes i prerani porodjaj ili suvise velike bebu. Razgovarajte sa svojim doktorom i kontrolisite BMI.

3. Jedite ribu - unosenje dovoljno DHA (nalazi se u plodovima mora i lanenog semena) je jedna od najvaznijih stvari koje mozete uziniti za svoje i zdravlje u razvoju bebe, kazu nutricionisti. DHA je omega-3 masna kiselina koja moze pojacati razvoj mozga vase bebe pre rodjenja, sto dovodi do boljeg vida, pamcenja, motorickih sposobnosti i jezicnog razumevanja u ranom detinjstvu. Jedite najmanje 300g (nedeljno) ribe sa niskom vrednoscu zive ili uzmite DHA dopune. Za vise informacija i liste sigurnih riba, idite ovde.

Ovsene pahuljice sa suvim sljivama

Sastojci: 60g ovsenih pahuljica, 5 suvih sljiva (bez kostica), 250+200ml vode.

Priprema:

1. Stavite ovsene pahuljice u blender (ili seckalicu) i fino sameljite.
2. U serpici pomesati samlevene ovsene pahuljice i 250ml vode. Pustiti da prokljuca na srednjoj temperaturi (4) povremeno mesajuci.
3. Smanjiti na nisku temperaturu (2) i krckati uz stalno mesanje, dok se ne zgusne, oko 5 minuta.

Plocice sa brusnicama i bademima

Sastojci: 60g margarina+jos malo za premazivanje (sobne temerature), 120g zutog secera, 80g putera od kikirikija, 60ml javorovog sirupa, 60g pirea od bundeve, 2 kasike ulja (ulje od repice, sojino, kukuruzno, suncokretovo), 370g ovsenih pahuljica, 1 solja pirincanih pahuljica, 120g badema (listici), 120g suve brusnice, 60g semenki bundeve, 60g kokosov brasna, 2 kasike susama, 1 kasicica ekstrakta vanile, 1/2 kasicice cimeta (u prahu), 1/2 kasicice morske soli, 1/4 kasicice djumbira (u prahu).

Priprema:

1. Zagrejati rernu na 160 C. Pleh obloziti folijom. Premazati foliju sa margarinom,

2. U serpu, otopiti margarin sa secerom, javorovim sirupom, pireom od bundeve, puterom od kikirikija i ulja dok se ne sjedine.

Kinoa i kakao kuglice

Kinoa ne sadrzi gluten. Kinoa je bogata vlaknima, proteinima, gvozdjem. Kinoa i kakao kuglice su bez mlecnih proizvoda, vestackog secera i zitarica; vegan i paleo.

Sastojci: 300g kuvane kinoe, 150g pecenih badema, 80g suvih kajsija ili 80g suvih sljiva ili 80g suvih smokava ili 80g suvih brusnica, 6 urmi, rendana kora jedne pomorandze, sok od jedne pomorandze, 150g kokosovog brasna, 80g kakao bez secera, 4 kasike putera od badema, 1 kasika mlevenog lana.

Priprema:
1) U blender staviti kinou, bademe, suve kajsije ili suve sljive ili suve smokve ili suve brusnice, urme, koru i sok od pomorandze, kokosovo brasno, kako, puter od badema i lan i samleti sve (oko 2-3 minuta).

Zamena zdravih namirnica za bebe

Ne: kupovni musli.

Da: domaci musli ili domaci musli 2.

Zasto: kupovni musli sadrzi previse secera i soli za bebe i moze pogorsati rast zuba.

Hrskav hleb sa suvm vocem i orasastim plodovima.


Ne: mcdonalds komadici piletine.

Da: barena pileca prsa ili belo meso.

Coko-banana keks nepecene kocke

Sastojci: 450g mlevenog keksa, 180g margarina, 150g secera u prahu, 20g secera u prahu, 350ml soka od ananasa ili pomorandze, 2 banane, 130g cokolade.

Priprema:

1) Penasto umutiti matgarin sa secerom u prahu i vanilin secerom.

2) Cokoladu otopiti na pari. Banane izgnjeciti viljuskom.

Poslastica od breskvi sa bademima

Sastojci: 8 zrelih breskvi, 200g mlevenih badema, 200g prezli, 50g margarina.

Priprema:

1. Breskve oljustiti i iseci na kockice. Pomesati bademe i prezle.

2. U tiganj staviti margarin i pustiti da se otopi. Dodati mesavinu badema i prezli i prziti dok ne postanu svetlo braon boje. Staviti na nekoliko salveta ili ubrusa da upije visak masnoca.

3. U ciniju staviti red breskvi, posuti mesavinom badema i prezli. Nastaviti dok ne utrosite sve breskve i mesavinu badema i prezli.